Nytt sponsorsamarbete för svensk Karate

Välkommen Budo-Nord!

Svenska Karateförbundet ingår sponsringsavtal med Budo & Fitness Sport rörande kampsportsvarumärket Budo-Nord och erbjuder Svenska Karateutövare WKF (World Karate Federation) tävlingsgodkänd utrustning.

Karate är en kampsport inom de sk. Budo-arterna. Attacker och försvar utförs med maximal styrka och snabbhet, där fullständig självkontroll eftersträvas. Karate har enligt legenden sina rötter i 300-talets Indien och spreds till Kina. På 1300-talet hade kamparten nått den japanska ön Okinawa där den utvecklades. I träningen ingår olika slag, blockeringar, svep, sparkar och kast som utförs mot en eller flera motståndare.

Karate har som idrott ca 25 000 utövare i Sverige och ca 100 miljoner runt om i världen. Förutom det idrottsliga utövandet anammar de flest karatekas budons filosofi som livsstil, där nyckelord är respekt, ödmjukhet och disciplin vilka ska genomsyra träningen såväl som allt annat du gör i din vardag. Läs mer på https://www.swekarate.se/Omkarate/

Svensk Karate fyller 60 år
Karate kom till Sverige på 1960-talet och sitt första omnämnande som officiell idrott skedde genom Judoförbundet 1962, vilket är startskottet för jubileumsåret. Svenska Karateförbundet tillkom 2010, efter att i många år varit en sektion under Budo & Kampsportsförbundet. Sedan starten, alltjämt med Urban Andersson som ordförande, har medlemsantalet växt från ca 13 000 till närmare 25 000.
Läs mer på https://www.swekarate.se/forbundsnyheter/svenskkarate60ar/

World Karate Federation (WKF)
World Karate Federation (WKF) är det största internationella styrande organet för sportkarate med 198 medlemsländer. WKF bildades 1990 och är den enda karateorganisationen som erkänns av Internationella olympiska kommittén och har mer än tio miljoner medlemmar.
Läs mer på https://www.wkf.net/

Budo-Nord
Budo-Nord som redan är en av huvudsponsorerna av WKF – World Karate Federation är stolta att annonsera att även få vara med och stötta Svenska Karate och erbjuda sitt sortiment med Karateutrustning till både nybörjare och tävlande.

Det betyder lite extra att det är på ”hemmaplan” säger Pierre Dahl från Budo & Fitness Sport / Budo-Nord och att det sammanfaller så lyckligt med att firman fyller 30 år, sen fyller faktiskt Budo-Nord som varumärke 50 år nästa år. Budo-Nord grundades 1973 i Stockholm och har en lång tradition av egen design och utveckling med en touch av det Skandinaviska. Idag finns Budo-Nord i över 40 länder runt om i världen.

Läs mer om Budo-Nord på https://budo-nord.com och https://budofitness.se/page/historien_om_budo-nord

Läs mer om Budo & Fitness på https://budofitness.se/page/om-oss

Nordiska Mästerskapen i Karate 2023
Nordiska Mästerskapen, NM, arrangeras i Göteborg av Svenska Karateförbundet den 8 april 2023. https://www.goteborg.com/evenemang/nordiska-masterskapen-i-karate-2023/
Nordic Karate Federation (NKF: https://www.nordickarate.com/) har sitt säte i Sverige och består av 8 länder i Skandinavien och Baltikum, som varje år alternerar värdland för NM. Tävlingen välkomnar ca 400 deltagare och utgörs av toppeliten inom nordisk karate. Budo & Fitness Sport går nu in som partner inför tävlingen på svensk mark 2023.

Urban Andersson, Ordförande Svenska Karateförbundet

Sarah Wennerström Cedercrona, Generalsekreterare/Kanslichef